DE WERELD NU

Carnaval Aalst – Joden als mieren: Zyklon B wás insecticide

Antisemitisme, carnaval Aalst

Carnaval Aalst is een instituut. Maar wel een instituut waar je vraagtekens bij moet zetten. Want onderstaande is bepaald géén incident.

Als je Joden als insecten gaat voorstellen in een tijd waarin alle Jodenhaat-signalen op rood staan, dan ben je . . . . . ja, wat zijn dat nou voor types daar in Aalst die het voor het tweede jaar op rij nodig vinden om Joden te karikaturiseren op een manier die doet denken aan de tijd waarin de voorbereiding werd getroffen tot het verdelgen van de Joden middels Zyklon B, dat inderdaad oorspronkelijk een pesticide was.

Carnaval Aalst

Toen ik de foto’s zag, was mijn eerste indruk dat er kakkerlakken uitgebeeld werden, maar toen begreep ik dat het mieren moesten voorstellen en dat er een werkelijk geniale woordspelings-vondst aan ten grondslag lag: klaagmier = klaagmuur. Dus mier = muur. Virtuoos! Hoe kom je erop!

Carnaval Aalst

Ze snappen niks van al die ophef, zeggen deze Aalster hansworsten zelf:

Ze zijn ons uit de context aan het trekken.

Ik ben onmiddellijk bereid te geloven dat ze inderdaad te stom zijn om voor de duvel te dansen – wat ze niettemin lopen te doen tijden zo’n optocht – en dat ze lucht geven aan een soort collectief onderbewuste. Ze geven lucht aan iets wat in de lucht zit, zeg maar.

In 2007 schreef ik over een gebeurtenis in ongeveer 1980:

“Vijf-en-twintig jaar geleden, kwam mijn buurvrouw, een gewone Nederlandse arbeidersvrouw, die altijd erg hulpvaardig was ten opzichte van de Nieuwe Amsterdammer, ontdaan bij me en vertelde over de kleine Turkjes op de stoep die een mieren-nest met benzine hadden overgoten en aangestoken. ‘Dat zijn de Joden, die mieren’, hadden ze gezegd.”

In de mij sympathieke beweging van het Vlaams Belang, waar nog altijd niet volledig afgerekend is met een kleine bloedgroep met neigingen naar Blut und Boden, zouden ze er goed aan doen, niet meer deze Aalster Ausschweifungen te relativeren door naar het inderdaad veel ergere islamitische antisemitisme te wijzen, maar dit serieus te veroordelen als iets wat nu juist die moslim-Jodenhaat versterkt en in de kaart speelt.

INSTANT UPDATE: Wim van Rooy mailde me met de vraag of de dapperen in Aalst niet volgend jaar de islam en vooral Mohammed eens flink karikaturaal zouden moeten uitbeelden. Dat lijkt mij een héél goede vraag.


Dit artikel verscheen eerder vandaag ook op het Blog van Martien Pennings

Carnaval Aalst kwam op Veren of Lood eerder ter sprake.

7 reacties

  1. Cool Pete schreef:

    Terecht artikel.

    En juist :
    wanneer worden moslims en de islam : karikatuur uitgebeeld, de spot mee gedreven ?

  2. Willie schreef:

    Gisteren even gekeken naar de Duitse TV met de verkiezingen. Men lag voor de TV in een links orgasme over het verlies van AFD. Toen bleek dat ze er in bleven hoorde je niets meer ook werd de voorzitter niet uitgenodigd voor een gesprek.

  3. Jaan schreef:

    Niet moslims ergeren zich dood over een blote tiet op een schilderij uit de middeleeuwen omdat moslims (die stiekem hun computer vol porno hebben staan) niet voor het hoofd te stoten Openbare scholen vernbieden de naam carnaval omdat ze religieneutraal willen zijn. zwarte Piet wordt door blanke burgemeesters verboden want een uit de ruif komen vreter uit Ghana vindt dat hij daardoor beledigd wordt. Laat de Joden zelf oordelen of ze zich beledigd voelen en niet één of andere spijkers op laag water zoekende Nederlander
    Inderdaad bij mosllims durven de carnavalsvierders niet en dan waren de op hun tenen getrapten linksen nog veel woester.

  4. Frans Caleeuw schreef:

    Wel, wel, omdat men het huidige gedrag van bepaalde Joden in relatie tot karikaturen in een carnavalstoet, in vraag stelt en in een daaropvolgende carnavalstoet daarop riposteert met een potsierlijk groepje zogenaamde ‘klaagmuren’ of ‘klaagmieren’ is er meteen sprake van de holocaust of shoa en de algehele vernietiging van de Joden, waarbij verwezen wordt naar een ongemeen groot en bloedig mensenrecht-ontsporing, die 75 jaar geleden plaats vond in een ander en vijandig land. Men schuwt zich niet hierbij zelf een verhaaltje op te dissen van Turkse kinderen, die Joden als mieren aanzien en ze verbranden. Waarna men de Aalsterse carnavalvierders beschuldigt van een schandelijke relativering.

    “In de mij sympathieke beweging van het Vlaams Belang, waar nog altijd niet volledig afgerekend is met een kleine bloedgroep met neigingen naar Blut und Boden, zouden ze er goed aan doen, niet meer deze Aalster Ausschweifungen te relativeren door naar het inderdaad veel ergere islamitische antisemitisme te wijzen, maar dit serieus te veroordelen als iets wat nu juist die moslim-Jodenhaat versterkt en in de kaart speelt.”

    Ik heb altijd genoten van het niveau van de artikelen, die door Martien Pennings geplaatst zijn op internet. Maar hier overdrijft hij toch, zeker als hij hierbij termen als ‘Zyklon B wás een insecticide’ en ‘Blut und Boden’ gebruikt.

  5. Ezel schreef:

    Als ik het goed begrijp wilt u dat moslims ok karikaturaal bespot worden. Dan is het goed? Helemaal mee eens. Iedereen en alles kan niet genoeg bespot worden. Suikerzieke moslims en suikerzieke joden ( van Gogh deed het laatste zeer lollig)

  6. Lies schreef:

    Het feit dat ook hier gevraagd wordt wanneer de islam zijn intrede zal nemen in de aalsterse carnaval, bewijst alleen maar dat diegene er nog nooit naar gekeken hebben. En al zeker niet de afgelopen jaren.
    En de pop waar de hele heisa mee begon, werd enkele jaren voordien gebruikt als kruisvaarder! Waren de kruisvaarders geen katholieken?
    De pop bestond dus al, alleen werden een hoed en pijpekrullen toegevoegd en plots is het anti-semetistisch. De link naar het jodendom kwam er door het thema ‘een sabbatjaar’. Het spijt me ten zeerste, maar ik zie, na een jaar, nog steeds geen haatdragende boodschap.

    Bij de aanslag op Charlie Hebdo zag je overal ‘je suis Charlie’ verschijnen. Charlie Hebdo ging volgens mij wel nog een stapje verder in de karikaturen..

    Het werd al vaker geopperd: karikaturen van moslims zijn OK, maar over de joden moet je zwijgen. Wat blijft er van de vrije meningsuiting over als over het ene wel iets mag gezegd worden, maar over het andere niet?