DE WERELD NU

Campagnekosten voor Koningslied

paargedrag

Vandaag had de NOS een scoop. Dat dacht men althans. Het vervolg was eenvoudig koddig.

Vanmorgen verblijdde de NOS de wereld met het bericht dat men de NPO en De Wereld draait door had betrapt op het eisen van geld voor de promotie van ‘het Koningslied’. Hoogstnodig om voor een dergelijke draak met geld te gaan gooien, moet de redenatie zijn geweest, en de NOS vroeg genoemde programma’s dus om inzicht in de uitgaven. Die kreeg men niet met een beroep op ‘bedrijfsgevoelige informatie’. Altijd weer lachen met de NPO.

Waarna de NOS een WOB-procedure startte. Daarmee wordt de koddigheid van het NPO-verweer overtuigender gedemonstreerd dan ik ooit kunnen zou. Maar de NPO zou de NPO niet zijn, als niet vervolgens een blaadje met weggelakte informatie werd onthuld. De echo’s van het gejank der NPO waren nog niet verstorven of bladen als Volkskrant en AD, die het nieuwtje vanmorgen eveneens met koeienletters op hun sites hadden gezet, sprongen de NOS op de nek. De Volkskrant citeerde de NPO-woordvoerster Babet Verstappen:

Het bericht van de NOS was niet juist. Toch heeft het urenlang op hun site gestaan, hoewel we ze al snel hadden gewaarschuwd dat het niet klopte. Wij zijn teleurgesteld, dit had niet gehoeven.We hebben destijds wel gekeken of we konden samenwerken met deze programma’s, maar dat gebeurde in het kader van free publicity. De NPO betaalt nooit voor promotie. Redacties maken altijd een zelfstandige afweging. De NOS dacht kennelijk dat er was betaald, maar dat hebben ze niet bij ons gecheckt. Dat is jammer. We weten dat ze bij de NOS journalistieke onafhankelijkheid hoog in het vaandel hebben, maar hoor en wederhoor is een essentieel onderdeel daarvan.

Wat een kletspraat. Met je bedrijfsgevoelige informatie, en je lakstiftjes. Als de NPO niet had gedaan alsof er iets te verbergen viel, was er natuurlijk ook niets gebeurd. En: DWDD beschadigen? Kom nâh. Typisch gevalletje van free publicity. Dat gejank is nergens goed voor.

Maar enfin, nu is nog steeds die 400.000 euro kwijt. Daar moet je die Gelauff dan ook weer gelijk in geven.

Een typisch gevalletje van te slim willen zijn. Beter meewerken volgende keer, Brabellette V. Zeggen jullie dat niet ook altijd tegen jullie eigen slachtoffers?

Radio 2 en het televisieprogramma De Wereld Draait Door kregen niet betaald voor het Koningslied. Deze stelling heeft de NOS bovendien nooit hard kunnen maken. Dat bekent NOS-hoofdredacteur Marcel Gelauff. Over de vraag of er sprake is van een blunder wordt later donderdag bij de NOS vergaderd.

En als je alles denkt te hebben gehad, komt er een VARA-BNN-bonsje belerend spreken over hoe je dit journalistiek aanpakt. Ter ondersteuning van het integere VARA-programma DWDD: Robert Kievit, mediadirecteur van BNN-VARA, noemt het ‘slechte journalistiek’. ‘Les één van de kleuterschool voor de journalistiek: hoor en wederhoor, check de feiten. De NOS heeft dat in dit geval niet gedaan‘.

Je moet maar durven.