DE WERELD NU

Aan Chef Jerry Afriyie – Aswoensdag, februari 2020

Jerry Afriyie

Een open brief van Ad Rek aan Jerry Afriyie. Ad legt zijn eigen ervaringen naast de acties van Afriyie, en begrijpt diens intenties niet.

Het is al heel wat jaren geleden dat het me gebeurde dat ik werd uitgelachen om mijn blanke huid, om mijn blank zijn. Door vier niet-blanken. Ik stond er perplex en wat hulpeloos bij. Ze lachten zich een kriek en kwamen niet meer bij toen ze vertelden waarom ik zo belachelijk was. Ik was blank en dat was precies dezelfde kleur als van een varken. Dat was de schier onuitputtelijke bron van hun negatieve plezier. Er was enorme minachting in hun schelle gelach.

De duur van hun lachbuien deed me achteraf beseffen wat een lading er bij hun in gezeten moet hebben. Een huidskleur van een varken. Ik was ergens een soort van varken voor hen. Hoe vernederend moest het volgens hun mindset wel niet zijn om als blanke door het leven te moeten. Maar er was geen medeleven, geen compassie met mijn lot, er was minachting en er was genot.

Het valt me nu pas op dat ik er nooit aan gedacht heb dat als rassen discriminatie te benoemen. Later heb ik het wel eens verteld aan iemand bij wijze van tegenargument toen het over rassendiscriminatie ging, dat was nog in de begintijd van het nationale racismesyndroom dat we nu in volle glorie meemaken.

Het is allemaal al een tijd geleden gebeurd. Mijn eerste herinneringen aan wat nu discriminatie heet gaan terug naar mijn lagere schooltijd toen de eerste gekleurde mensen de indo’s, nog moesten komen of maar pas arriveerden. Het heette toen pesten, vernederen of rot doen of uitdagen, rotzooi trappen, ruzie zoeken en andere van dat soort benamingen.

Er zat een tweeling bij mij in de klas en die hadden allebei spierwitte haren. Witbollen dus. Het was somtijds verschrikkelijk wat die moesten meemaken. Onder leiding van enkele raddraaiers holden er soms hele slierten kinderen al scheldend achter hun aan, als een soort meute van bloedhonden. Als ze zich verdedigden dan werd het knokken. Wat ze verloren en dan werden ze daar weer om uitgelachen. Er was ook een jongen met rood haar. Die onderging eenzelfde lot. Kennelijk hopen er zich ladingen op in mensen waarmee men dan instinctief naar een aanleiding zoeken om te kunnen ontladen, om los te kunnen gaan, zo zie ik het achteraf. Als iets afwijkt dan is dat al zo’n aanleiding.

Er waren ook enkele broers op school, ze zaten op drie verschillende klassen. Die jongens konden enorm goed hardlopen. Dezelfde taferelen overkwamen hen onder het luide geroep van kievit kievit, tot aan knokpartijen toe. In alle drie deze voorbeelden moest het onderwijzend personeel ingrijpen en moest er bemiddeld worden met de familie en de ouders er bij, zo ver ging het. Een apart vreemd verschijnsel was het.

Er zat ook een negerjongen op school. Een adoptiekind uit ik meen de Antillen. Bovenstaande is deze jongen nooit te beurt gevallen, zeker niet in die mate, wel misschien zwarte of zwartkop enzovoorts naar zijn hoofd gekregen maar dat was toen tamelijk gewoon. Mijn vader had zwarte haren dus ik was, de zoon van die zwarte. Er zullen toen en later misschien meer ook wel Zwarte Piet-scheldpartijen geweest zijn.

Racisme was iets heel anders, zo kort na de oorlog had dat woord een andere inhoud. Bij die negerjongen ben ik wel eens thuis geweest. Zijn ouders waren van een hogere stand en heel sociaal betrokken. Zijn moeder naaide de Zwarte Pietenpakken en er werden een aantal jongens opgetrommeld om paraat te staan om de pakken te passen. Tussendoor speelden we in huis en tuin maar ik voelde me niet helemaal op mijn gemak daar, hij kwam uit een ander, hoger milieu dan ik.

Waarom deze jongen en later ook de Indischen niet in diezelfde mate bovengenoemde behandelingen moesten ondergaan weet ik niet. Misschien toch discriminatie? Immers, ze werden in dezelfde omstandigheden niet hetzelfde behandeld, een moeilijk maar interessant punt. Om misverstanden te voorkomen, ik beweer niet dat deze negerjongen en de Indische jongens geen scheldpartijen ondergingen vanwege hun kleur. Het gaat me om de interpretatie en om het gebruik of misbruik van het verschijnsel.

Van onderscheid maken naar racisme
Waarom vertel ik dit allemaal. Wel, de beschreven mechanismen en gedrag noem je racisme en dat vind ik een grote fout. Deze mechanismen hebben niets te maken met een rassen ideologie of een rassen theorie. Die ideologie kan het natuurlijk wel gebruiken. Doe jij niet hetzelfde als die ras ideologen door deze mechanismen te gebruiken? Door de inhoud van rassenleer en ideologie er wel in te gieten vertroebel je het zicht op echt racisme en is het een belediging voor echte slachtoffers van echt racisme. Dit geeft aan deze mechanismen een enorme lading. Hierdoor schep je mijns inziens veel spanning, verwarring en polarisatie. Nederland lijdt momenteel aan een racismesyndroom als dat de bedoeling is, gefeliciteerd met dit ‘succes’.

Ooit heb ik een gedachte experiment gedaan. Al in de negentiger jaren gingen er veel angst en negatieve gedachten en voorspellingen rond. Het racisme zou opkomen en er zouden oorlogen uit voortkomen, het kwaad zou overwinnen. Ik dacht toen, ja stel je voor dat er een duivel of slechte entiteit zou bestaan, wat moet die dan doen om het zo ver te laten komen.

Wat zou ik dan doen in die plaats? Dat kon ik niet zo goed bedenken maar ik had een analyse gelezen over, hoe het Duitse volk zo ver gekomen was. Er zijn daarover veel analyses natuurlijk. Hoe goed deze is die ik las weet ik niet maar het gaat nu over mijn omgang hier mee. Het kwam er in het kort op neer dat het Duitse volk in een vernederde positie was gekomen, in een gevoel van minderwaardigheid was belandt. Die zwakte, die vernedering werd gecompenseerd met er boven uit komen, er over heen gaan, in macht en controle gaan en uit zijn op revanche en maatregelen nemen.

Dus wat zou je moeten doen om een volk, het Nederlandse of andere Europese volkeren zo ver te krijgen? Haal hun gevoel van eigenwaarde weg, breng ze in een vernederde positie, maak ze bewust van iedere tekortkoming die je vinden kan, stel dat aan de kaak, ga er mee door tot ze breken en in de positie zijn waar ze alleen nog uit kunnen komen op de manier waar je ze van beschuldigd, namelijk gewelddadig agressief, emotioneel, irrationeel en wraakzuchtig.

Sindsdien let ik steeds op of ik dit soort bewegingen en acties zie. En inderdaad, die zie ik. Natuurlijk wordt er momenteel op meerdere manieren aan de poten gezaagd van zelfbewustzijn, eigenwaarde en cultuur, ik hou het voor nu bij slechts een poot, die van identiteit.

De laatste sporen magie en mythe in de Nederlandse cultuur worden ‘weggezuiverd’.

Jij en jullie doen dat door het Sinterklaas met Zwarte Piet feest onderuit te halen. Het heet een kinderfeest te zijn, echter volgens mij is het een volksfeest. De volwassenen worden ook kind. Ze spelen rollen, niet alleen verkleedt als sint of piet maar ook vanaf eind november tot en met 6 december spelen ze een soort van sub-persoonlijkheden uit , die maken een tijdlang deel uit van hun taal, denken en gevoel. Het is voor veel mensen een heel belangrijk feest. Van gezelligheid, verrassing, spanning en er zit vooral ook iets magisch en mythisch in. Eigenlijk is het met carnaval nog het enige stukje cultuur met magie, mythe en fantasie in zich dat de kaalslag van rationele verstandelijkheid en mechanisch logisch denken heeft overleefd.

Aanvankelijk was ik heel open en enthousiast toen er andere culturen in Nederland binnen kwamen, ik verwachtte een steun en versterking in de strijd tegen die koude, nuchtere logische cultuur die hier oververtegenwoordigd is. Wat zie ik nu gebeuren? De nieuwe Nederlanders en vooral jij en je club trekken als koude gevoelloze, blanke kikkers op tegen het laatste beetje emotie, magie en mysterie dat hier nog bestaat.

Jullie zijn morele dominees die juridisch en rationeel verstandig de Nederlanders onderuit halen en het laatste stukje niet rationele eigenheid ontwortelen. Heel verrassend eigenlijk jullie als een peloton Bounty’s in het land bezig te zien. Kom op jongens, schop hem er uit die blanke dominee in jezelf, kots hem uit. Wat je ook kan doen is volgend jaar met carnaval jezelf wit schminken als een of ander blank stereotype waar je een hekel aan hebt en gaan feesten en zwieren. Of, ga als Sinterklaas.

Maar zo doorgaande als nu maak je dezelfde fout als die blanke lieden die totaal afgesneden van gevoel en hun culturele wortels zakelijk en rationeel alles wat leeft kapot aan het maken zijn. Je legt op van buitenaf, het liefst van bovenaf. Hier gebeurt eigenlijk hetzelfde als met het gebruik van Roundup door Monsanto. Niks geen organische groei of proces. Niet laten groeien maar opjagen, de plantjes omhoog trekken. Echter mensen hebben bewustzijn, het zijn geen plantjes die je kunstmatig kunt opjagen. In tegenstelling tot planten, mensen kunnen wel reageren.

Nog een paar dingen die ik aan je kwijt wil. Dat een VN-commissie die het Iraanse Zwarte Piet figuur Firoez tot cultureel erfgoed verklaart en onze Zwarte Piet tot racisme is lijkt ook zo’n groot succes. Voor mij echter is daardoor de VN nu in plaats van een ongeloofwaardige een onbetrouwbare club geworden Tot dat mij dit uitgelegd kan worden. Kan jij dat doen?

Ik lees dat je wil dat carnaval een plezierig feest is voor iedereen en dat je daarom zelfs ook carnaval gaat zuiveren van wat jullie racisme noemen. Zelfs mag niet de draak gestoken worden met het Corona-virus. Jeetje, laat ik de laatste tijd nou net zin krijgen om een Corona op te steken. Dat zijn ‘reacties van de weeromstuit’ zoals dat hier heet. Daar kan je wat geks mee doen in carnaval. Ik denk dat jullie niks begrijpen van de psyche en de cultuur van hier, dat je niets begrijpt van hoe een volksziel een en ander verwerkt.

Daar aan komen op zo’n agressieve wijze – om het te niet te doen – lijkt me gevaarlijk. Je grijpt diep in namelijk, in de identiteit en het collectief onbewuste van een volk. Nederlanders denken ten onrechte dat ze als volk niet echt bestaan. Maar dat tussen haakjes. Als blanken alleen maar blanke moppen mogen maken, negers alleen maar over negers, mohammedanen alleen maar over mohammedanen enz. enz. waar ben je dan mee bezig? Met apartheid, meneer!

Mensen kunnen in tegenstelling tot planten wel reageren zei ik. Ik wens het je niet toe maar het zou me verbazen als er niet een reactie komt. En dan ga je op een of andere manier onderuit, en dan lig je daar. Dan kan je daar met je vinger wapperend gaan liggen ‘zie je nou wel’ en‘. Nogmaals, ik wens het je niet toe. Je lijkt me idealistisch verblind en verder een toffe peer met goede bedoelingen. Maar ja, je weet hé, goede bedoelingen.

 


Eerdere artikelen waarin Jerry Afriyie op Veren of Lood ter sprake kwam vindt u hier.

10 reacties

  1. Gijs schreef:

    Heel mooi verwoord……hulde.

  2. karton schreef:

    “Een toffe peer met goede bedoelingen” ? Blijkt nergens uit ! Een stelletje ongeletterde inboorlingen.

  3. rob mieremet schreef:

    Ad ik begrijp je verhaal en je wilt vriendelijk zijn,echter Jeffrey heeft geen goede bedoelingen, Jeffrey heeft een verdienmodel. daarom stopt hij niet, anders wordt ie afhankelijk van een uikering.

  4. Henk Albarda schreef:

    Ad, schaam je. Deze nigeriaanse indringer is door en door en kwaadaardig, zelfde niveau als rosenmoller en ollongren. De woorden die ik voor het edele 3 tal heb, zouden me een directe ban door Claude opleveren.
    En Ad, dit soort verhaal past uitstekend op joop.nl, of nu.nl.
    Dit is VoL onwaardig. Juist op dit forum verwacht ik duidelijke harde kritiek op missellijke sujetten als deze nigeriaan.
    Mocht je op mijn boosheid reageren, denk ik dat dat zal zijn met ‘henk, je bent een simpele ziel, je begrijpt mijn verhaal niet’. Dan weet ik dat ik jouw verhalen hier niet meer hoef te lezen.

  5. Grapjas schreef:

    ‘Racisme’ is slechts een politiek middel van de linkse multi-fetishisten omde Blanke zich schuldig te laten voelen EN strafrechtelijk aan te kunnen pakken, als hij zich verdedigd tegen de onverdraagzaamheid van sommige culturen. Die – in mijn ogen grappig- allen ondergeschikt, zo niet minderwaardig, aan de onze zijn.

  6. Ad Rek schreef:

    Deze reacties had ik niet verwacht, verrassend en leuk.
    Ik krijg het gevoel dat ik door de boze blanke mannen brigade tot de orde geroepen wordt en terug in het gelid wordt gedwongen door de meer met kudde instinct begiftigden. Bijna wordt Claude er bij geroepen, ‘VoL onwaardig’. Ik ga er vanuit dat de redactie van VoL meer wil dan dit een af reageer en oplaad post voor BBM ers te laten zijn en dat daarom dit stuk hier geplaatst is. Ooit heb ik iets geprobeerd te plaatsen op joop.nl maar ik denk dat ze daar meer kijken naar de inhoud dan naar de vorm zoals jullie hier Henk, en dat het daarom toen niet lukte. En Henk, je hoeft mijn verhalen niet te lezen. En ga d’r maar voor staan: “ik begrijp je, ook jij bedoelt het goed”. Mijn fase van boosheid heb ik achter de rug. Dat ligt voor jou ook in het verschiet, nadat je over je spijt en wroeging van je lidmaatschap van de VVD heen bent.
    Verder; Ieder z’n vorm, ieder z’n stijl. Ik wacht op een reactie van Afriyie, best kans dat die van een beter niveau is.

  7. Johan P schreef:

    @Ad Rek
    Op zich een mooi stuk, helaas waarschijnlijk volkomen zonder effect. Dat kunt u niet helpen, het is iets waar heel veel Europeanen moeite mee hebben om in te zien.

    Mededogen, empathie, begrip en respect voor een andere cultuur, proberen samen tot een soort oplossing te komen, als dat soort zaken zijn iets dat feitelijk slechts in het westen voorkomt, geboren uit een cultuur gevormd door de westerse Europeaan door een mengeling van het christendom en de oorspronkelijke cultuur. Buiten dit westerse deel bestaan die vaardigheden niet of nauwelijks.
    Voor figuren als Afriyie, maar ook voor moslims, zijn al dat soort zaken slechts een teken van zwakte en zaken waar direct zo veel mogelijk gebruik van mag/moet worden gebruikt voor eigen gewin. Deze figuren zien dat niet als misbruik, zien dat niet als verkeerd. Gebruik maken van andermans stupiditeit, onoplettendheid of goedheid is normaal in de culturen zowel in het Midden-Oosten als grote delen van Afrika en laat alleen maar zien dat je zelf sneller, beter, sterker bent. Het goedzakkig laten gebeuren, wat hier gebeurt, wordt gezien als een teken van zwakte en resulteert alleen in nog minder respect en een uitnodiging nog verder te gaan.

    Het is voor veel mensen moeilijk, zo niet onmogelijk, om buiten het kader van de eigen cultuur te denken. Daarom waren zo veel mensen geschokt tijdens WO2 door de Japanse kamikaze piloten.
    Of later door de zelfmoordaanslagen door islamitische terroristen. Of het feit dat die bewust hun munitie-depots onder ziekenhuizen plaatsen of burgers als menselijk schild gebruiken. Dat is in de eigen westerse cultuur zeldzaam en wordt veracht. En daarom maken ze er gebruik van, omdat ze weten dat het hen extra veiligheid biedt.
    Als men zich werkelijk verdiept in andere culturen dan blijkt steeds weer dat rascisme en discriminatie daar vaak de norm zijn. En dat daar niet moeilijk over wordt gedaan. En dat men vaak lacht om die domme blanken (die er overigens inderdaad vaak met varkens worden vergeleken) die zich zo gemakkelijk op stang laten jagen om dan over de brug te komen om ons eigen schuldgevoel af te kopen. Dat terwijl ze evenhard gewoon erkennen dat die blanken allerlei goeds te bieden hebben. Ze zien ons blanken echter als dom omdat we ons gewoon laten plunderen en daarom worden we vaak bespot en uitgescholden. Diegenen die een aantal niet-europese talen beheersen kunnen vaak onaangename verrassingen verwachten door dat niet te laten merken en gewoon eens te luisteren naar onderlinge gesprekken.

    Zolang wij in het westen ons een schuldgevoel laten aanpraten om iets waar we geen schuld aan hebben, ons laten koeioneren door een stel onbeschaafde leugenaars en profiteurs zal er niets veranderen. Het idee dat weer eens vriendelijk vragen wat zal veranderen is goedbedoeld, maar helaas erg naief. Vriendelijk vragen wordt gezien als zwakte en wordt veracht. Misschien niet prettig om te horen, maar helaas wel de harde werkelijkheid.

  8. Hannibal schreef:

    @Henk Albarda
    Als je gelijk hebt over Afriye merken we dat vanzelf. Dit verhaal past óók op VoL, omdat we nooit de ogen voor iets willen sluiten dat er wellicht wel degelijk is. Het verhaal dat Ad schreef is iets dat ik niet uit mijn pen zou krijgen, maar dat is iets heel anders dan dat we het niet zouden moeten plaatsen. Ad heeft hiervoor mijn bewondering, en daarbovenop is het een stuk dat ook om andere redenen te denken moet geven. Ook als de geadresseerde het niet leest of niet hier reageert.

    Met harde stukken hebben we geen enkel probleem, maar wie alleen hard wil zijn kan onvermijdelijk niet anders dan ooit breken. Ja, het is een goed geschreven stuk dat verrast – een grotere aanbeveling kun je het toch moeilijk geven? Er zit ook een stevige dot wijsheid in – dat is essentieel en belangrijk.

    Of het zijn doel bereiken zal? Zoiets is altijd een gok, maar ik ben er blij mee en trots dat het hier staat. Het voorkomt ook dat we op de automatische piloot blijven schelden tot we een ons wegen – is dat niet waar we zo vaak van beschuldigd worden door hooghartig oordelende nitwits die hun eigen woorden nooit waarmaken? Wie beter wil zijn moet bewijzen ruimte te kunnen scheppen voor een wijs woord, en aan te willen zetten tot nadenken.

  9. Ravian schreef:

    Dit stukje van Ad zijn de welbekende paarlen voor de zwijnen.
    Aan types als Afriye is dit geheel niet besteed.
    De Afriyes op deze wereld denken dat ze zich alles kunnen permitteren, en dat de “witten” voor eeuwig over zich gaan laten lopen.
    Maar beschaving is al een dun laagje vernis, voor je het weet schuur je er doorheen.
    De Afriyes op deze wereld gaan er nog een keertje achter komen waarom de “witten” ooit op hun sloffen de hele wereld veroverd hebben.
    Maar tegen die tijd gaan ze enkel nog maar met hun beentjes naar lucht kunnen schoppen ben ik bang, terwijl ze langzaam van bruin of zwart naar blauw verkleuren.
    De Afriyes op deze wereld spelen met vuur, maar zijn te dom om dat te begrijpen.

  10. Gerrit Joost schreef:

    Jerry Afriyie is een akelige man. Met een grote boog zou ik om hem heen lopen. Niet omdat hij zwart is, wel om zijn ziekelijke zwartmakerijen. In het artikel van Ad proef ik een sprankje hoop dat Jerry inziet wat hij teweeg brengt en inbindt. Hoop is een uitgestelde teleurstelling. Deze ellendeling gaat door om allerlei onzin aan te dragen voor zijn gesponsorde “kruistocht” tegen de “witte” man en vrouw. Zijn huid heeft een kleur, om zich tegen de zon te kunnen weren op zonnige lokaties (donker pigment/evolutionaire adaptatie, om de nadelige effecten van ultraviolet-straling te kunnen beheersen – prachtig door de natuur geregeld!). Hij is verdwaasd en verdwaald in een streek waar hij niet thuishoort en zich nooit zal thuisvoelen. Door mensen zoals hij wordt onze samenleving zwartgalig verziekt, zonder dat hij er gelukkiger van wordt. Een akelige man.